دانلود پایان نامه سیر تحول و تطور نقوش محرابی
نوشته شده توسط : asad

چکیده تحقیق

 در این تحقیق در ابتدای امر سعی بر آن شده تا معنی و مفهوم محراب در فرهنگهای لغت و همچنین جایگاه آن در ادبیات عرفانی ارائه شود . در مرحله بعد تقسیم بندی های مختلف و نظریاتی که در مورد ریشه محراب و منشا پیدایش این نقش می باشد مورد بررسی قرار گرفته و در مورد هر کدام توضیحات لازم ارائه شده است ؛ به عنوان مثال در مورد محرابی در اسلام پس از عنوان نظریه ، به موضوعاتی از قبیل محرابهای اولیه ، نقش محراب در مساجد ، مشهورترین محرابهای جهان اسلام ، محراب در معماری اسلامی و … اشاره شده است ؛ و یا در مورد نظریه محراب و مهرابه پس از توضیح ارتباط محراب با مهرابه های آئین مهری ، به توضیح در مورد شکل مهرابه ها ، تمثیل کشتن گاو ، مهرابه های ایران و … پرداخته شده است .

پس از بررسی ارتباط نمکدانهای عشایری ایران با نقش محراب ؛ طرحهای مختلف محرابی را به همراه عکسهای مربوط به آن شرح داده ایم ؛ و در انتها نیز علاه بر بررسی نماد در قالیهای محرابی و جانمازی ، به بررسی چند نمونه از قالیهای محرابی موجود در موزه فرش پرداختیم .

با امید به اینکه تحقیق حاضر مورد توجه قرار بگیرد .

فهرست مطالب

فصل اول

مقدمه و بيان مساله   (1-1

پيشينه تاريخي تحقيق  (1-2

فصل دوم : مواد و روشهای تحقیقفصل دوم : مواد و روشهای تحقیق

1-2) نوع و روش تحقیق

2-2) فرضیه تحقیق

3-2) اهداف تحقیق

فصل سوم : یافته های تحقیق

1-3) معانی محراب در فرهنگهای لغت فارسی و عربی

2-3) محراب در ادبیات عرفانی

3-3)  تقسیم بندی کلی در مورد منشا پیدایش نقوش محرابی

4-3)  پوست حیوانات

5-3) محرابی در اسلام و رابطۀ آن با مهرابه ها

          1-5-3) محرابهای اولیه

          2-5-3) نقش محراب در مساجد و دیگر اماکن مذهبی

          3-5-3) مشهورترین محرابهای جهان اسلام

          4-5-3) محراب در معماری اسلامی

          6-3) محراب کلیساها و وجه تشابه و تفاوت آنها با محراب مساجد

7-3) محراب در آئین مهری

          1-7-3) مهرابه در آئین مهر

          2-7-3) شکل مهرابه ها

          3-7-3) تمثیل کشتن گاو

          4-7-3) بررسی نقش غار در آئین میترا

          5-7-3) مهرابه های ایران

8-3) رنگ در محراب

9-3) کتیبه های تزئینی محرابها

10-3) ارتباط نمکدانهای عشایری ایران و نقش محراب و انعکاس نقوش شبیه به آن بر روی انواع تاچه های بختیاری

11-3 ) قاليهاي محرابي

          1-11-3)طرح محرابي ستوندار

          2-11-3) طرح محرابي قنديلي

          3-11-3) طرح محرابي درختي

          4-11-3) طرح محرابي گلداني

          5-11-3) طرح محرابي دورنما

          6-11-3) طرح سجاده اي (طرح سجاده شاه عباسي)

          7-11-3) تفاوت قاليچه هاي طرح سجاده اي با قاليچه هاي سجاده

          8-11-3) طرح محرابي هزار گل (گل و بوته دار)

          9-11-3) طرح محرابي باغي (محرابي چهارباغ)

          10-11-3 ) طرح محرابي گنبدي (گنبددار)

          11-11-3) طرح محرابي ترنجي (ترنج دار)

          12-11-3) طرح محرابي تصويري (تصويردار)

         13-11-3) طرح گلداني حاج خانمي

         14-11-3) طرح دو محرابه

         15-11-3) طرح سجاده چند محرابه (3،5،7 يا 9 محراب)

        12-3) نمونه هایی از محرابهای مختلف ( عکس )

13-3) طرح محرابي و سجاده ها در مناطق مختلف

14-3) محرابی در مناطق مختلف

15-3 ) نقش ناظم

16-3 ) نماد در قالي

          1-16-3 ) نماد سرو

          2-16-3 ) نماد شجره الاخضر

17-3 ) چند نمونه از قاليهاي محرابي موزة فرش

  فصل چهارم : تجزیه و تحلیل یافته ها

 فصل پنجم : پیشنهاد و جمع بندی

 فصل ششم : فهرست زیر نویسها / منابع و مآخذ

 

جهت دانلود فایل کلیک کنید





:: موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
:: برچسب‌ها: تطور نقوش محرابی , سیر تحول , سیر تحول و تطور , نقوش محرابی ,
:: بازدید از این مطلب : 119
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 آبان 1393 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: