تعريف مسئله
ازروزگارباستان تا عصر حاضر، “ارتباط” مورد توجه بسياری از انديشمندان در حوزه های گوناگون هنر، فلسفه و سياست بوده است. تنها در روزگار اخير است که صاحبنظران و پژوهشگران علوم اجتماعی، خاصه در رشته هايی چون مردم شناسی، علوم سياسی، روانشناسی اجتماعی وجامعه شناسی، “ارتباط” را موضوع مطالعه علمی قرار داده اند. امروزه گستره نوپای نظريه ارتباط، به صورت يک رشته علمی در آمده است.
بدون شک جهان معاصر، تفاوتی کيفی، نسبت به دو سه دهه پيش دارد که اين امر مرهون پديدآيی و تحول سريع رايانه ها و گسترش و فراگيری دسترسی به آنهاست. يکی ازپيامدهای اين گسترش وتحول، ظهور بازيهای رايانه ای ويديويی می باشد.(اولسون1377)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کليات
1-1 مقدمه. 9
2-1 تعريف مسئله. 10
3-1 ضرورت و اهميت انجام تحقيق. 12
4-1 اهداف تحقيق. 12
5-1 پيشينه تحقيق. 13
فصل دوم: گستره نظری
1-2 نوجوانی. 16
1-1-2 اهميت نوجوانی. 17
2-1-2 اجتماعی شدن. 18
الف) عوامل اجتماعی شدن. 19
ب) رسانه های همگانی و نوجوانان. 21
2-2 بازی های رايانه ای-ويديويی. 22
1-2-2 ارتباط.. 22
2-2-2 ارتباط جمعی. 23
3-2-2 رسانه های گروهی (همگانی) 24
4-2-2 تاريخچه بازی های رايانه ای- ويديويی. 24
5-2-2 محتوای بازی ها 25
6-2-2 تفاوت های دو جنس در بازی ها 26
7-2-2 پيامد بازی ها 27
الف) خشونت.. 27
ب) عزت نفس… 28
ج) آثار جسمانی. 28
د) تعاملات اجتماعی. 28
3-2 مهارت اجتماعی. 28
فصل سوم: روش پژوهش
1-3 روش تحقيق. 38
2-3 جامعه آماری.. 38
3-3 حجم نمونه. 38
4-3 ابزار گردآوری اطلاعات.. 38
5-3 روش استخراج اطلاعات.. 40
فصل چهارم: يافته های پژوهش
1-4 اطلاعات توصيفی. 42
2-4 تحليل داده ها 49
فصل پنجم: نتيجه گيری
1-5 نتيجه گيری.. 55
2-5 محدوديت ها 56
3-5 پيشنهادها 56
فهرست منابع. 57
* پيوست ها
پيوست الف- پرسشنامه جمعيت شناسی …… 59
پيوست ب- پرسشنامه مهارت های اجتماعی. 61
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 1-3 ميانگين و انحراف معيار پرسشنامه مهارت های اجتماعی 40
جدول 1-4 داشتن وسيله بازی رايانه ای.. 42
جدول 2-4 تجربه بازی رايانه ای.. 43
جدول 3-4 محل بازی رايانه ای.. 43
جدول 4-4 وسيله بازی رايانه ای.. 44
جدول 5-4 مدت زمان استفاده از بازی های رايانه ای.. 45
جدول 6-4 ترجيح آزمودنی ها در مورد حضور ديگران در محل بازی.. 45
جدول 7-4 نحوه انجام بازی های رايانه ای.. 46
جدول 8-4 وضعيت شغلی پدران در گروه نمونه. 46
جدول 9-4 وضعيت شغلی مادران در گروه نمونه. 47
جدول 10-4 ميزان تحصيلات پدران در گروه نمونه. 48
جدول 11-4 ميزان تحصيلات مادران در گروه نمونه. 48
جدول 12-4 شاخص های توصيفی نتايج پرسشنامه. 49
جدول 13-4 تحليل شماره يک: تحليل رگرسيون متغير مهارت های اجتماعی بر متغير تجربه بازی 50
جدول 14-4 اطلاعات مربوط به ضرايب رگرسيون و ضريب تعيين تحليل شماره يک 50
جدول 15-4 تحليل شماره دو: تحليل رگرسيون متغير مهارت های اجتماعی بر متغير حضور ديگران در محل بازی.. 51
جدول 16-4 اطلاعات مربوط به ضرايب رگرسيون و ضريب تعيين تحليل شماره دو. 51
جدول 17-4 تحليل شماره سه: تحليل رگرسيون متغير مهارت های اجتماعی بر متغير محل بازی 52
جدول 18-4 اطلاعات مربوط به ضرايب رگرسيون و ضريب تعيين تحليل شماره سه. 52
جدول 19-4 تحليل شماره چهار: تحليل رگرسيون متغير مهارت های اجتماعی بر متغير ميزان مشغوليت با بازی 53
جدول 20-4 اطلاعات مربوط به ضرايب رگرسيون و ضريب تعيين تحليل شماره چهار. 53
فهرست منابع
1-امين صارمی، نوروز؛ محصولات و فراوده های فرهنگی، ابزارهای اساسی تحميل و تهاجم فرهنگی؛ نامه پژوهش سال اول، ش. 2و3؛ 1375
2- امينی، آرزو؛ اعتبار يابی پرسشنامه TISS؛ پايان نامه کارشناسی؛ دانشگاه آزاد اسلامی تهران، دانشکده روان شناسی و علوم اجتماعی،1378
3-اولسون، ديويد؛ رسانه ها و نمادها؛ ترجمه محبوبه مهاجر، چاپ اول، تهران انتشارات سروش؛ 1377
4- ای برک، لورا؛ روان شناسی رشد؛ ترجمه يحيی سيد محمدی؛ 1380
5- ببی، ارل؛ روش های تحقيق در علوم اجتماعی؛ ترجمه رضا فاضل؛ انتشارات سمت؛ 1386
6- ده بزرگی، غلامرضا؛ بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی در درمان افسردگی؛ پايان نامه کارشناسی ارشد؛ دانشگاه علوم پزشکی ايران، 1372
7- عناصری کاخکی، محمد؛ مقايسه اثر بخشی آموزش مهارت های اجتماعی و ترکيب آن با دارو درمانی در بيماران زن افسرده خو؛ پايان نامه کارشناسی ارشد؛ دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ 1373
دانلود فایل
:: موضوعات مرتبط:
تحقیقات ,
,
:: برچسبها:
بازی های رایانه ای ,
مهارت اجتماعی ,
مهارت جوانان ,
مهارت های اجتماعی نوجوانان ,
:: بازدید از این مطلب : 86
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0